Ditt Sverige, ditt ansvar!

Posted on

Om du skulle mött mig i början av detta året skulle du antagligen tippa mig som en av de mest osannolika personerna att skriva ett inlägg på den här bloggen. Inte för att bloggande var främmande för mig eller för att jag hade skrivkramp, men just för att jag inte var varken insatt eller så värst intresserad av politik överhuvudtaget. ”Politik är för de som orkar bry sig lite för mycket” resonerade jag stolt och bestämt.

Egentligen vet jag inte när vändningen kom, men jag började inse att jag hade åsikter om massa saker och på olika områden som bara stannade vid att vara just åsikter. Varje gång jag blev arg, upprörd eller tyckte att Sverige tagit en felaktigt ståndpunkt i någon fråga slogs jag av tanken att man kanske skulle försöka påverka istället för att gnälla.

En siffra som verkligen irriterade och störde mig var den som publicerades av WVS (World Values Survey) som sa att Sverige hamnade på topp tre i världen av länder där man strävar mot och prioriterar frågor som ska främja individualism. Inte individualism som skulle möjliggöra för våra olika förutsättningar att lyckas eller lyfta fram en människas gåvor och potential utan en individualism där värnandet om andra hamnar långt ner på prioriteringslistan. Där självständighet betyder att mina medmänniskor är hot, där värdet i framgång är hur mycket jag klarar mig utan andra och där beroendet av en medmänniska så som sin fru/man eller familj ses som ett nederlag. Det var här KDU kom in i bilden.

Som helt utomstående blev jag förvånad, glad och otroligt imponerad av att se ett politiskt ungdomsförbund våga stå upp och uttala sig om rätt och fel, förvaltarskap och ansvar. Jag gillar tanken på att bygga politik som kan hålla i framtiden och som ser på de som kommer  efter. Jag gillar att få säga att det finns ett rätt och ett fel och att en människas värde, just för att hon är människa, betyder mer än allt guld i världen. Jag gillar tanken på ett samhälle där vi alla, trots olika åsikter, religiösa synsätt och personligheter känner ansvar för varandra och där vi alla kan nå vår fulla potential.

Vårt samhälle kommer aldrig bli perfekt, eftersom människor som du och jag alltid kommer vara en del av det och vi är långt ifrån perfekta. Därför tycker jag det känns orimligt och en aning naivt att stifta lagar och göra avtal som bara skulle fungera i ett idealsamhälle. Vårt samhälle kommer heller aldrig bestå av människor som lever helt isolerade, skilda från varandra utan av individer som försöker leva sitt liv, sida vid sida och med olika förutsättningar. Därför tycker jag det är dags att Sverige börjar leva upp till sin fulla potential att vara ett land som går i framkant och möjliggör ett bra, värdigt och individanpassat liv för alla som bor här. Svårare än så behöver det inte vara.

Emma Jonsson,

Styrelseledarmot

7 thoughts on “Ditt Sverige, ditt ansvar!

    Maria said:
    09 december 2009 kl. 15:43

    Tack Emma för ett jätte bra inlägg! Verkligen inspirerande!

    saraolow said:
    09 december 2009 kl. 15:58

    Ett inlägg som jag tror många kan känna igen sig i. Väl skrivet!

    Ian Engblom said:
    11 december 2009 kl. 23:10

    Får man säga wow? Jag tror inte att mitt första inlägg på den här bloggen var så bra och så kärnfullt prickade in många av kristdemokratins huvuddrag!

    Alexandra Braf responded:
    12 december 2009 kl. 10:43

    Skitbra skrivet Emma!🙂 Du har verkligen lyckats fånga kärnpunkterna i vad vi jobbar för!

    Arash Gilan said:
    14 december 2009 kl. 14:17

    Sjukt bra skrivet riktigt impad måste jag säga!

    Milla said:
    14 december 2009 kl. 14:21

    Emma, jag är så stolt över att vara din vän. Mindre individualism – mer ansvar!

    awidell said:
    16 december 2009 kl. 14:52

    Well done, Emma! Bra att du upplyser att det finns både bra och dålig individualism!

Kommentera

