Vi tror vi är osårbara

Posted on

Det är så typiskt svenskt! Vi tror oss ha stort inflytande utomlands och tar på oss uppgifter internationellt som vi tror oss kunna hantera. Vi är bra att slå oss för bröstet och överskatta vår kompetens och framförallt våra utbildningar. Det senaste på denna lista är vår anti-pirataktion utanför Djibouti. Visst, tycker vi, ska Sverige vara med och göra skillnad i världen och man anser att det är något som Sverige klarar av.

Nu kommer vi till själva poängen – SVD rapporterar om att HMS Trossö; stödfartyg (som medför sjukvård och teknisk hjälp till korvetterna HMS Stockholm och HMS Malmö) har propellerfel. HMS Trossö blir indisponibelt och trots detta ger sig korvetterna ut i sina vadderade blanka rustningar för att bekämpa ondskan. Denna romatiserade bild tycker jag lyser igenom hos den svenska mentaliteten som finns kring utlandsstyrkorna. Jag skulle dock inte suttit här och skrattat om jag inte känt till att korvetterna saknar ”fullgott skydd” mot direkt eldgivning. D.v.s. kan enkla kulor från en Kalashnikov gå rätt igenom fartygsplåten, och trots detta ger man sig ut utan stödfartyget.

Jag tror svenskarnas inställning till utlandsstyrkan kan komma att ändras om vi plötsligt börjar lida dödsfall som beror på usel material och övertro på den egna osårbarheten som svenskarna lider av i allmänhet. När svenska soldaters kroppar börjar återvända hem i kistor tror jag stormen mot utlandsstyrkornas existens kan bli stor.

Som jag skriver i min motion till KDU: s riksmöte bör vi prioritera humanitära insatser framför militära som, är jag övertygad om, har större mandat hos folket. Dessutom tror jag fullt ut att det är något som vi i Sverige har resurser och kompetens att klara av bättre och som dessutom gör större nytta ute i världen!

Anthony Widell

One thought on “Vi tror vi är osårbara

    Dywik said:
    20 maj 2009 kl. 16:03

    Jag håller med dig i din oro men inte din lösning. Visst stämmer det att humanitära insatser är populärare än militära. Men problemen brukar ju snarare vara att man inte kan garantera säkerheten för de civila humanitära insatserna. Vi kan inte tillåta oss att vara naiva när det kommer till så här pass viktiga frågor.

    MVH
    Christopher Dywik
    Försvarspolitiskt ansvarig i KDU:s förbundsstyrelse

Kommentera

